Sefer Corbasi Bozkir Tarhanasi

11 Eylül

Periden Tariflerde; tarihte izi olan bir yemeği anlatacağım. Osmanlı Ordusunun yemeği: Sefer çorbası; Bozkır Tarhanası.

Tarhana göçer yaşamın şartlarından ortaya çıkan bir besin. Bana göre; aynı "yoğurt" gibi "tarhana" da Türklere özgü bir lezzet.

bozkir_tarhanasi_topaklari
Bozkır Tarhanası Topakları


Tarhananın hem besleyiciliği hem de hazırlanmasındaki kolaylık; komutanların hatta sultanların dikkatini çeker.
Bozkır Tarhanasının, hikayesi Yavuz Sultan Selim'le başlar. Ridaniye Seferi için ordunun seferde tayın listesini gözden geçirir. Tarhana da listededir.
Yavuz Sultan Selim; tarhananın farklı hava şartlarından geçerken bozulabileceğinden endişe eder. Tarhananın şeklinde değişiklik yapılabilir mi? Hem hekimbaşına hem de saray aşçılarıyla bu konuda görüşür.
Yavuz Sultan Selim, tarhananın yapılabilirse kişiye özel; ekmek gibi olmasını da söyler. Sonunda; bulgur ve yoğurt uzun süre kaynatılıp  minik lavaş ekmeği boyutunda kurutulur. Ortaya: Bozkır Tarhanası çıkar.
cozulmus_bozkir_tarhanasi
Çözülmüş Bozkır Tarhanası

Bu tarhana peksimet halinde olduğundan; iki önemli sorunu çözmüştür:
Farklı hava şartlarına dayanıklı  hem de askere adet olarak dağıtılacak bir yemek olmuştur.
Yavuz Sultan Selim'in sefer çorbası: Bozkır Tarhanası bugünlere gelmiştir.
Bozkır Tarhanası nasıl pişirilir?
Peksimet halindeki tarhana ıslatılır.
15-20 dakika kaynayan suda pişirilir.
İçine kuru biber atılır.
Kuru fasulye, nohut, börülce ya da barbunya isteğe göre katılır.
Üstüne kızdırılmış tereyağı ile kuru nane de dökülür.
bozkir_tarhanasi_iki_cesit
Bozkır Tarhanası İki Çeşit

Kuru acı biber eklenme nedeni; içindeki etkin madde "capsicum" mikrop kırıcıdır. Askerin seferde hastalanıp ordunun durması önlemeye çalışmış.
Kimileri çorbaya biraz daha yoğurt eklemesi  yapıyormuş. Videoda da belirttim; bana göre yoğurt sonradan çorbaya girmiş. Şehir hayatının katkısı.
Seferde ki adam yakınında köy yoksa; nereden yoğurdu bulsun.?
Tereyağı da bulamaz o zaman diyeceksiniz. O günkü şartları düşününce; tereyağının en saf hali sade yağ ile pişirildiğini çözeriz.
Aslında oluşturulan tarifler de ecdadın bir çok ayrıntıyı düşündüğünü anlıyoruz:
Hem bireysel olması, uzun süre bozulmaması, besleyiciliği ve sağlığı...

Bozkır Tarhanası, aynı zamanda çerez gibi tüketiliyor. Yağda kızartılan tarhana, ceviz ve çay eşliğinde sohbetlerin yanında farklı bir tat.
Konya ve yöresinde sevilerek tüketilen bir lezzet olan sefer çorbası; o günlerin hatırasını "Bozkır  Tarhanası" ismiyle yaşatıyor. Tarhana diye geçiştirdiğimiz lezzet ve kültür değerlerimizin yaşamasını diliyorum.
Bizler bu lezzetleri yapalım. Bilmiyorsak öğrenelim. Gelecek nesillerin sağlığı ve kültürel değerleri için sorumluluk taşıyoruz...
Sözlerimi, soframızdaki bereket ve birliğin daim olsun; diyerek kapatıyorum.
Bu arada videoyu zor şartlarda çekebildim. İki kızım da okulları açılacağı için yollara düştü. Onları çok seviyorum.
Video da unuttum; okulları için ailelerinden uzakta olan tüm çocuklarımıza başarılar dilerim.
Herkese sevgi ve selamlarımla...

BENZER YAZILAR

35 yorum

  1. Tarhana çorbasını çok severim, eminim bunun da tadı çok güzeldir elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Adını duymuştum ama bilgim yoktu hiç hakkında. Ne güzelmiş, ellerinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir paylaşım, severek okudum :)

    YanıtlaSil
  4. Bilmiyordum hikayesini, elinize sağlık...

    YanıtlaSil
  5. ilk defa duydum bu tarhanayı , denemek isterim... sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. Bu tarhanayı ilk sanırım Beypazarı'nda görmüş ve şaşırmıştım.. Hep toz halini bilirim çünkü. Çok da güzel anlatmışsın, yorumuna sağlık.
    Senin hikayeleli tariflerin hep baştacıdır bilirsin ♥

    YanıtlaSil
  7. Bu tarhana turunu hic duymamistim sagol canim💘

    YanıtlaSil
  8. merakla ve severek okudum. Annem bazen yapar. Tarhana zaten en sevdiğim... Harika paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. Öğrenciyken ev sahibimde buna benzer bir tarhana görmüştüm. Onlar peksimet gibi değil de elde sıkma şeklinde hazırlıyorlardı.

    YanıtlaSil
  10. Değişik bir tarhana ama lezzetli görünüyor.

    YanıtlaSil
  11. Bunu ilk kez gördüm ama genelde el yapımı yöresel çorbalara bayılırım <3

    YanıtlaSil
  12. Hikayesine bilmiyordum sayenizde öğrenmiş olduk. Tarhan çorbasını her hafta oğlum için yapıyorum . Hem çok besleyici hem çok lezzetli . Ellerinize sağlık ❤️😘

    YanıtlaSil
  13. Tarhanayı hep çok güzel ve pratik buldum :) Şimdi oğlumla birlikte de yapabildiğimiz için o da seviyor.
    Hikayesini bilmiyordum, öğrenmiş oldum, teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
  14. Ben de ikk kez duydum ve çok beğendim. Tarhana bizim oralarda pek yapılmaz ama yeni yeni tanışıyorum. Güzel oluyor )

    YanıtlaSil
  15. Ayol yenmezmi buuu :) tarhanayida severm zaten canm ye bol bol :)

    YanıtlaSil
  16. Çorba deyince akan sular durur benim için :) Ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  17. Annemde her yaz tarhana çorbası yapar.Ne güzeldir taze taze içmek:)

    YanıtlaSil
  18. Safiyeciiimm harika bir post olmuş. Youtubeda da süpersin.
    Epey bir postun var okunacak. İyi ki sen de geri döndün bloglara uzun aradan sonra, çünkü çok değerli bilgiler paylaşıyorsun. Öptüm <3

    YanıtlaSil
  19. Harika oluyor tarhana ya çok seviyorum.:)

    YanıtlaSil
  20. Ben de bilmiyordum bu tarhanayı.Öğrenmiş olduk.Çok faydalı bence de tarhana :))

    YanıtlaSil
  21. Bunu hiç duymamistim tarhanayi çok severim 😊

    YanıtlaSil
  22. duymamış olmama mı yanayım , hiç tatmamış olmamama mı ? tarhanayı da çok severim oysa :D teşekkür ederim :D

    YanıtlaSil
  23. canım tarhana çekti şimdi..:) kışında iyi gider..şimdiden tarhana kokusu gelmeye başladı buraya.. :) emeğinize sağlık.. :)

    YanıtlaSil
  24. çok güzel bir hikayesi varmış, çok severek okudum :)

    YanıtlaSil
  25. İlk kez Maraş'ta görev yaptığım dönemde tanışmıştım.Tadına pek alışamadım ancak seveni çoktu ♥

    YanıtlaSil
  26. Tarhanalar da çeşit çeşit değil mi? Ben bildiğimiz un tarhanasından sonra ‘Maraş Tarhanası’nı duyunca da şaşırmıştım. Bu tarhanayı da geçen gün arkadaşımdan duymuştum :) Akıllı insanlarız vesselam :D
    Bu arada nerdesiniz son yayın Eylül :)

    YanıtlaSil
  27. Çok güzel ve lezzetli görünüyor, mutlaka denemeliyim :)

    YanıtlaSil
  28. Çok leziz görünüyor ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  29. çok keyifli bir yazı olmuş kalemine sağlık.

    YanıtlaSil
  30. videolarına bayılıyorum, tarhanayı da çok severim :)

    YanıtlaSil
  31. tarhana sevmesem de çok lezzetli duruyor

    YanıtlaSil