Herkesin Bir Çayı Var

30 Ocak

Hepimiz farklı şekilde ve çeşitte çay tüketiyoruz. Bu yüzden “herkesin bir çayı var.”
Yurdum insanı, nasıl çay içiyor? Gelin bakalım…
amasya konagi cayi
Amasya Konağı Çayı

İşe annelerden başlıyoruz.
Anne Çayı:
Anneler her işe yetişmek zorundadır. Masadaki çaydan belki bir yudum alır, artık anne nereye yetişecekse hızla ona girişir. O çay soğumaya başlar. Annenin şansı varsa, ılık çay içebilir.
Birde yeni annelerimiz var. Onlarda kansızlık yaşamamak için açık çay tercih eder.
Diyet Çayı:
Kibrit kutusu peynirle, iki üç zeytinin yanına verilen şekersiz çay ile imtihan günlerinin içeceğidir.
Bilindiği gibi diyete giren kişi, üç beyazdan uzak durmalıdır. Hatırlatıyoruz: Un, şeker ve tuz.
Yine biliyoruz ki çoğu diyete giren kişi “şeker” imtihanını geçemediğinden hızla eczanede soluğu alır. Aspartam yada stevia hapları çaylara atılır.
Neredeyse unutuyordum: Son dönemlerde “yeşil” rengin tüm adını aldığı çaylarda listelere girmekte.
Diyet çayında: Çaylar şekersiz şekerle içilir.
Esnaf Çayı:
Her ne kadar metropollerde ölsede bu gelenek, küçük şehirlerde esnaf sizi hemen oturtur. Çaycıya ya seslenilir yada diafondan sipariş verilir.
O günkü havanıza göre çayla ayak üstü sohbet edip alışverişinizi tamamlarsınız. Esnafın sohbeti iyiyse birkaç bardak üst üste içip dükkandan da ayrılabilirsiniz.
herkese bir cay
Herkese Bir Çay

Ehli Keyif Çayı:
Erkeklerde görülen genel çay içme davranışıdır.
 Birde günleri iyi geçmişse; “etekleri zil çaldı” modunda çay kaşığı bardağın içinde rakseder. Koyu demli, şekeri hissedilir.
İşte, belkide bir şey isteyeceğiniz an o zamandır. Fırsatı değerlendirin, derim.
Plazma Kadını Çayı:
Her zaman çok işi vardır. Başını kaşıyacak hali yoktur. Şık mı şık giyimi, bakımlı saçları birde topuklu ayakkabılarıyla hep farkedilir. Yüksek yüksek binalarda mümkünse tek kişilik odalarında yaşar; pardon çalışır.
Çekmecesinin köşesinde renk renk poşet çayları üstünde porselen veya cam kupası hazır ve de nazırdır. Manikürlü parmaklarıyla poşet çaylar itinayla açılır. Artık, çayını içerken bilgisayardaki işine mi bakar; pencereden uzaklara mı dalar? Orasını bilemiyorum.
HanımTeyze Çayı:
Hanım teyzelerimiz yaşını başını almış insanlar olarak çayın tadını çıkarır.
Benim izlediğim kadarıyla; hanım teyzeler iki gruba ayrılıyor.
Bir grup, eski günlerindeki gibi çayı demiyle ve ince belli bardakla semaverin sonuna kadar içer.
İkinci grup, çeşitli hastalıkları nedeniyle açık demli çay yanınada limon dilimi ekler.
Hanım teyzeler toplandıkları zaman nedense hepsi çayın yanına limon alır. Hepside aynı sözü söyler: “Sağlıklarını koruyor.”
Yani, hanım teyzelerimiz çayları içeride ayrı dışarıda ayrı içer.
Paşa Çayı:
Listenin son çayına geldik.
Annemin çocukken ders çalışırken ödüllendirdiği çaydır. Aman ne keyifti. Porselen büyük fincanda, az sütlü ve şekerli çay. Sanırsınız, paşanın özel kalemiyim. Paşada yok, benim keyif…
Aynı numarayı tabi bende kızlarıma çektim. Denemediyseniz tavsiye ederim. Üzerine minik dokunuşlar ile çocuklar havaya giriyor. Derse tam gaz devam ediyor. Yalnız sık tekrarlamayın, büyüsü bozulur.
Benim gözlediğim hatta deneyimlediğim çay içme şekilleriyle yazımın sonuna geldik. Sizinde aklınıza gelen “farklı çay içme” şekilleri varsa yorumlarda paylaşın.
Herkese demi yerinde çaylı günler diliyorum…



BENZER YAZILAR

40 yorum

  1. Paşa çayını içine soğuk su katılmış ılık ve açık çay diye biliyorum.
    Bence annen sana paşa çayı değil İngiliz tarzı çay içiriyormuş :)

    Eline sağlık, keyifli bir yazı çıkmış kaleminden :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İngiliz çayı olsa da o annemin bana yaptığı "Paşa Çayı" Zeugma. :D
      Paşa Çayı, bebeklere içirilen türden bir çay olduğundan buraya anneminkini yazdım. :D :D
      Teşekkür ederim. Sevgilerimle.

      Sil
  2. bu yazınızı da çok samimi buldum ve beğendim. en çok etkilendiğim noktalardan biri de hanım teyzeleri tek tarafıyla incelemeden onları ikiye ayırmanız, aynı gurubun içindeki üyeleri zıt iki durum ile ele almanız...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sana da öneririm, etrafını izle, hatta ufak notlar al. Konulara daha başka bakıyorsun. Sevgilerimle. Öpüyorum.:)

      Sil
  3. Ben de anne çayını hep soğuk içenlerdenim.. Yani soğuduğu için içemeyenlerden...:) Hiç ılık yakalayamadım çayı..:)
    Çok hoş bir anlatım.. Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O anne çayı hep soğuk içiliyor. Ne hikmetse.. Öpüyorum, sevgilerimle. :)

      Sil
  4. Yorgunluk cayi vardir bir de. Soyle tavsan kai cay demlenir ve yorgunlugun uzerine iyi gelir. Bir yudum alir rahatlarsiniz. Emeginize saglik. Turk milleti olarak yasayan kulturumuzu yaziya dokmede pek yavas davraniyoruz, buna ben dahil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süper bir yorum olmuş. Yorgunluk çayını unutmuşum, di mi? Teşekkür ederim. Sevgilerimle.:)

      Sil
  5. Çok doğru söylüyorsun bahçe perim, herkesin bir çayı ve çay pişirme tekniği var. Annenin çocukluğunda size yaptığı çay, İngilizlerin meşhur sütlü çayı olmuş :) çok farklı demleme yöntemleri olduğunu biliyorum. Kimi kaynağan değil de soğuk suyun içine direkt çayı atarak demler..kimi de kahve pişirme yönteminde olduğu gibi, altta kaynayan suyu, demliğe aktararak çok kısık ateşte kabartarak demler.. ve daha pek çok farklı yöntemle çay demlenir ve keyifle içilir...

    Sevdiklerinle birlikte, burcu burcu kokan demli çayınla, sohbet dolu..iyi hafta sonları dilerim bahce perim..Esenlikle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, Esin. :) Evet, ama annemin İngiliz çayı bile "paşa çayı" olabiliyor. Gördüğün gibi. Bol sohbetli, demli çaylar. :)

      Sil
  6. tebrikler... güzel bir çalışma...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuza teşekkür ederim, Kadir Bey. :)

      Sil
  7. Çayı sabahları soguk, akşamları yarim içiyorum..benim dilediğim deg de başkasının derleyip ikram ettiği çayı daha çok seviyorum ince belli, bardakta hafif koyu...bir de yaninda ki muhabbet de koyuysa değmeyin keyfime....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Helede yorgunsanız o nasıl tatlı bir çay oluyor değil mi? Teşekkür ederim, anne güncesi. Selam ve sevgilerimle. :)

      Sil
  8. Çayın çeşitlerini bilmem ama okey masasında demli çaysız yapmam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oyun çayı, diyorsunuz. Haklsınız, tavla oynarken beyler ellerinde ince belli bardakla sallarla di mi? Yorumunuza teşekkür ederim. Bu katkı iyi oldu.:)

      Sil
    2. Zarı hem sallar hem de bardaktan bir fırt alırlar.

      Sil
  9. Bi çay mı demlesek çayı:
    Canı sıkılanların, sohbeti sonlanmış olanların, çok ders çalışmaktan bıkanların kaçış çayıdır bu da:)
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  10. Benim cayim hanim teyze kategorisine giriyor:) Demleme cay ve ince belli bardakta :))
    Fincanda, kupada asla icmem cayi, kalin olduklari icin...Zevk alamiyorum cunku...
    Ne guzel ayirmissin kategorilere...:))

    YanıtlaSil
  11. Sanırım ben sıklıkla anne çayı tüketiyorum.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hay Allah. Büyüselerde dertleri bitmiyor değil mi? ;) Canları sağolsun, biz soğukda içeriz çayımızı. Sevgilerimle.

      Sil
  12. Çay içme durumlarını ne güzel kategorilere ayırmışsınız. Benimki de kesinlikle plazma kadını çayı. harika bi yazı.

    YanıtlaSil
  13. Keyif cayim koyu demli ve sekerli ( malesef) ...hafta ici yesildi, kirmiziydi iciyorum ama yorgunluk ve Keyif cayim baska..bardagin icine karanfil ve limon suyu da girerse lezzet bütünlesir,keyfine yerine gelir;)
    Stevia ve diger tatlandiricilar cayin karekterini bozuyor, denedim bir yudumdan fazla icemedim..irgenc bir sey oluyor... Bu yüzden iceceksem ,Az ve sekerli olacak..sekersiz cayi da icmeyi deniyorum arada :)
    Cok güzel bir paylasim olmus Pericigim :) canim cay cekti simdi ;)

    YanıtlaSil
  14. Keyif cayim koyu demli ve sekerli ( malesef) ...hafta ici yesildi, kirmiziydi iciyorum ama yorgunluk ve Keyif cayim baska..bardagin icine karanfil ve limon suyu da girerse lezzet bütünlesir,keyfine yerine gelir;)
    Stevia ve diger tatlandiricilar cayin karekterini bozuyor, denedim bir yudumdan fazla icemedim..irgenc bir sey oluyor... Bu yüzden iceceksem ,Az ve sekerli olacak..sekersiz cayi da icmeyi deniyorum arada :)
    Cok güzel bir paylasim olmus Pericigim :) canim cay cekti simdi ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O yollardan bir bir geçtim; Şule'ciğim. Dayanırsan yakında şekersiz içersin. Sevgilerimle. :)

      Sil
  15. Safişim instagram kahvesi var da instagram çayı yok dimi :))))
    Şaka bir yana benim çayım her daim anne çayı...
    İşte de işe dalıp unutuyorum çünkü :)
    Öpüyorum senii

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasıl unutmuşum yahu! Yakında instagram çayları benden olacak... Birde yakın zamanda becerebilirisem, çay kahvesi yapacağım. Demedi deme, Şeboooo!
      Ben de seni öpüyorummmmm....:)

      Sil
  16. Ben çayı biraz bi şeyler atıştırmak için içenlerdenim boş içemiyorum. Keyf çayı içenlerede çok özeniyorum.
    Güzel bir paylaşım olmuş ben de arada kendime yer buldummu acaba? :))
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buldunuz buldunuz.:)) Siz, İngiliz'lerin 5 çayı gibi içiyorsunuz. Hoş geldiniz.:)

      Sil
  17. Biri çaymı dedi :)) demli ve şekersin olsun :)ben tam bir bağımlıyım , gittiğim bir yerde bana yemek vermesinler ama çayımı lütfen ihmal etmesinler ......yayın konusunu ve içeriğine bayıldım .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederimmm. Bence de çaysız hayat yaşanmayan bir zaman. ;) Hoşgeldiniz.

      Sil
  18. Hehe :D Anne çayı tabi ki :) 20 aydır :D aah ah çok da severim! Ayılma ilacım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) Artık daha sıcak çay içmeye başlamışsınızdır.

      Sil
  19. Merhaba.Bloğumda yaptığınız yorum için teşekküre gelmiştim.Çayı görünce burada soluklandım.Çok keyifli yazılar.Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzunca bir ara verince yorumu unutmuşum. Ben de teşekkür ederim. Selamlar.

      Sil
  20. Merhabalar, unutmuşum paşa çayının tadını; okuyunca tazelendi dimağımda gene. Esnaf çayını da canım çekmedi dersem yalan olur. Hoşça kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Halil Bey, yorumunuz için teşekkür ederim. Çok nadir kaldı, esnaf çayı içmek. Hele de büyükşehirdeyseniz.

      Sil