Önsöz: Resimlerle ilgili
yorumlar tamamen kendi düşüncemdir.
Kız arkadaşım ve
çocuklarıyla; 29 Ekim sonrası dolaşmaya
çıktık. Bornova merkezinde, kaymakamlığın arkasında: Dramalılar Köşkünü
gösterecektim.
Köşke
geldiğimizde, Bedri Rahmi Eyyüboğlu’nun resim sergisinin olduğunu öğrendik.
Rsm Kynk:resimler.sevgiradyo.net
Bedri Rahmi Eyyüboğlu’na gelince: Karadut’un üç beş
kelimesini bilmeyen yoktur. Yanlışım yoksa, Kısaparmak da okumuştu. Bir kaç sene
önce de : Bedri Rahmi ile eşinin mektupları kitaplaştığı hatırımda.
Anlayacağınız; ressamlığından ‘karadut’ şiiri
ve mektupları kalmış. Zaten, kendi de bu durumdan epey şikayetçiymiş. Ressamlar; onu edebiyatçı; edebiyatçılar da ressam olarak tanımaktan yanaymış.
Gelin bakalım, ben neler gözlemlemişim:
Karagözün Gemisi
Karagözün Gemisi:
‘Gemisini kurtaran kaptan’ duygusu yaşattı. Ortadaki
çark; hayat gemisinin yönünü tayin eder. Geminin piramit halindeki yapısı; bana: ’Maslow
İhtiyaçlar Piramidi’’ni hatırlattı.
Bedri Rahmi
kendi hayatının kaptanı olduğunu; belki de birilerine gösteriyordu.
Bedri Rahmi’yi araştırdığımda Matisse‘in adı
biyografisinde geçiyordu.
Matisse’in bir
dönem öğrencisiymiş. Matisse; resimde renk unsurunu öne çıkarmıştır. Fovizm (Yabanıllık
) akımının temsilcisidir.
Bedri Rahmi’nin
yaşadığı dönem: Dünya da, resim sanatında akımların sürekli olarak
farklılaştığı ve resim dahilerinin yaşadığı (Picasso, Dali) zamandır.
Kemençeci
Kemençeci:
Kemençecinin oturuşunu (yatay 8)ile; sanatının sonsuza
dek süreceğini mi anlatır.? Ben de; hat sanatıyla da oynadığı duygusu
uyandırıyor. Hattı resime uygulamış.
Nasreddin Hoca:
Fıkrayı
bilirsiniz. Hocaya sormuşlar: Dünyanın merkezi neresidir? O da ayağının dibini
göstermiştir.: ’İşte burasıdır.!’ diyerek.
Renklerin çeşitliliği; hocanın çok renkli
kişiliğini, gövdesinin bir sütun gibi oturtması; herkesin kendini dünyanın
merkezi gördüğünü yine de kollarını
açması insanları kucakladığını göstermez mi?
Bedri Rahmi, babasının mesleği gereğince de
Anadolu’yu görmüştür. Matisse de-bana
göre-‘ iyi bir sanatçının, köklerinden beslenip evrenselle buluşacaktır.’ düşüncesi onu etkilemiştir. Kendisi de, Anadolu’yu yeniden
dolaşacaktır.
Çorum
Edirne
Çorum resminde; biraz hüzün biraz ıssızlık
yaşadım. Edirne peyzajında da arayış duygusu –neyi aradığını çok da bilmiyormuş
gibiydi.
Bigüzel
Aklından atamadığı kadını nasıl da çizmiş?! Picasso ‘nun
etkileri; siz de hissediyor musunuz? Bigüzel ‘in şiiri de vardır.
Aile:
Aşık Veysel:
Bedri Rahmi’nin
fırçasından çıkan göz formu ve üstündeki Ozan’ın betimlenişi: Anadolu da
söylenen bir deyim vardır: ’Başım gözüm üstüne.’
Aşık Veysel’in
biraz yaralı, biraz da küskün söylediği şiir: ’Dostlar beni hatırlasın..’için
sanki yapılmıştır. Ozan’ın gönlünü almak istemiştir.
Aşık Veysel’e, bu toprağın çocukları yaşadıkça: Gözünde, gönlünde ve başlarının üstünde senin
yerin olacaktır; demiştir.
Bedri
Rahmi, o zamandan (1972) bu yana kentte dağınık yerleşmeyi fırçasından bugünleri
göstermiş. Resimde, huzursuzluk ve umudu aynı anda hissettim.
Gecekondu
Hayat Ağacı: Bu da
hattın resme uyarlanışını düşündürttü. Yazdığı şiirle resim birbirini tamamlamış.
İSTİDA
Yarab!. İnsan oğullarından çektiğim yeter
Gökyüzünden benim hisseme düşeni ver
Altına dilediğim gibi ömrümü sereyim
Mendil kadar olsun tarlamı ayır
Beni doyuracak ağacı göster.
Rabbim!.. İnsan oğullarından çektiğim yeter.
Yalnız senin ellerin gezinsin ömrümde
Beni yalnız sen mahkûm eyle sen azat
Ve yalnız sen canımı iste benden ki
Nereye saklayacağımı şaşırmadan vereyim.
Seçtiğim resimlerle Bedri Rahmi’nin
sergisini sizinle paylaştım. (Buraya taşımadığım bir dünya resim var.) İzmir ve
yakın çevrede bulunan herkesin onun resimlerini görmesini diliyorum.
24 Kasım 2013’e kadar sergi
Dramalılar Köşkünde herkese açıktır. Nasreddin Hocanın kollarını açtığı gibi o
da sizi kucaklıyor.
Bir de, bu şiiri nedense benim için
yazdığını hissettim.-Ne hayal diyorsunuz?!- Sözleri çok anlamlı:
MARİFET
Marifet hiç ezilmemek bu dünyada
Ama biçimine getirip ezerlerse
Güzel kokmak
Kekik misali
Lavanta çiçeği misali
Fesleğen misali
Itır misali
İsâ misali
Yunus misali
Tonguç misali
Nâzım misali.
Bedri Rahmi Eyyüboğlu
Dilerim, olabiliriz. Herkese
sevgilerimle.
Not: Şiirler http://www.dosthane.de/bedrirahmi.php alınmıştır.
ablacım bu ve diğer sayfalardaki yazılarınız ve yorumlarınız sizin düşünceleriniz ise size tavssiyem bunları biraraya toplayıp bir kitap yada kitapçık haline getirmenizdir..gerçekten anılarınız ve yazılarınız bir eser çıkarmaya değer nitelikte..her zaman giremesemde yazılarınızı dikkatlice okumaya çalışıyorum..gezi ve tarih kültürünü yansıtmada çok yetenekli olmulşsunuz..:)) bir eser çıkartın..tabii imkanınız varsa..yoksa ileride inşallah olr diyelim artık..iyi haftalar dilerim ablacım..
YanıtlaSilEvet,kendi düşüncelerim ve araştırmalarım sonucunda çıkan yazılar yazıyorum.İnşallah ,diyelim.Teşekkür ederim,Bilge.
YanıtlaSilBir de senin gbi İngilizce de yetkin olsaydım,-bunun içinde uğraşıyorum.-İngilizce versiyonunu yazardım.Google topluluklarında ,çeviri biraz kendi gayretimle ;yazının fragmanını yayınlıyorum.Yine de insanların ilgisi yüksek.
Dilerim böyle gider.Diliyorum,birileri bana sponsor olur da daha çok yer gezer, fotoğraflar ,okur ve anlatırım.
Sevgilerimle.
Bilge Dünyamız çok güzel anlatmış Bahçeperim. Bence bunu fazlasıyla hakediyor bu güzel paylaşımlar. paylaşımlarını okurken edebi bir dilden çıktığını görmemek hissetmemek mümkün değil. Yine keyifle zevkle okudum. Sevgiler...
YanıtlaSilTeşekkür ederim.Sevgilerimle.
SilSanatsız olmuyor değil mi sevgili Bahçeperim... Yüreğinize, sanatı algılayışına sağlık...
YanıtlaSilİlk cümleniz:
YanıtlaSilAtatürk'ün deyişiyle:'Sanattan yoksun bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş gibidir.' aklıma geldi.Haklısınız.
Yola devam edebilmek için bize anlam ifade eden güzelliklere tutunmalıyız.
Teşekkür ederim.Sevgilerimle.
Şiire bayıldım
YanıtlaSilİnsanın kalbini fethediyor.İsyanla tevekkül arasında gidip gelişlerimizin kelimelere dökülüşü.
Sil''Karadutum, çatal karam, çingenem...'' o kadar dinledik ki.. Fatih Kısaparmak o kadar güzel okumuş ki.. bu sözlerin sahibinin Bedi Rahmin olduğunu bugün senden öğrendim. Çok teşekkürler. Yazı için de ellerine sağlık bahçe perim ;)
YanıtlaSilBir dönem fenomendi.Esmerler ne de şanslıydı:!!))
SilYine çok güzel bir yazı hazırlamışsın canım.
YanıtlaSilYayınladığın gün gördüm ama o kadar yoğundum ki bu yazıyı o hengamede okumak istemedim..
Arkadaşların bütün fikirlerine katılıyorum. Mutlaka ama mutlaka ilerde bu yayınları bir yerlerde basman ve kitap haline getirmen lazım...
İnşallah canım sponsorunu bulursun ...
Daha çok gezer daha çok yazarsın.
Ve en son gerçekten çok güzel şiirlerdi ikiside.
Allah gani gani rahmet eylesin
Öpüyorum canım...
Güzell dileklerine ve duana çok teşekkür ederim.İnşallah ,canım..
SilBir yere tesadüfen gidersin,orada aslında senin için bir şey vardır.Bir hediye,dilek veya dua.
Sergiden sonra 'Marifet' şiirini okuduğumda öyle hissettim.
Bizler onun gibi bir değere sahip olduğumuz için (yaşamış,yaşayan şair,yazar,heykeltraş,ressam,fotoğrafçı vs.) şanslıyız.
Bencil de değil.Aşık Veysel'i,Nasreddin Hocayı,Kemençeciyi ne de güzel onore etmiş,değil mi?
vayy yorumlar şahane.ikinci resim de birazda kübizmden izler var kanımca.çorumda aynı duyguyu hissetmiştim bende .edirnede ise kayboluş arayış ve zalim bir yanlızlık...picassodan fazlaca esinlenmiş kadınıda ve aile resmi en sevdiğim en sade ve masum anlatışı bana göre.
YanıtlaSilseverim bedri Rahmiyi.bu dünyadan olupta bu dünyayı anlayıpta bu dünyada olamayanlardan.incelikli bir adammış.ahhh ne çok ihtiyacımız var şimdi incelikli adamlara kadın ve çocuklara..
Biliyor musun Bedri Rahmi ile ilgili fikirlerini ben de aynı şekilde düşündüm.Bu dünyadan olamayanlardan ...(bu kısmına fazlasıyla katılıyorum)
SilProfesyonel bir resim uzmanı olarak katkılarına çok sevindimmmm:) Edirne de zalim bir yalnızlık hissettiğini fark edemedim.Çorum da sanki daha fazla;sarı rengi soluk ve ıslak zemini iliklerime kadar yaşadım.
En son cümlene de sonuna kadar katılıyorum.:) Sevgilerimle .
Hem şair hem ressam olmak her yiğidin harcı değil. Resimlerine de bayıldım Bedri Rahmi'nin.
YanıtlaSilPicasso'dan etkilenmiş gibi dursa da çizimleri hattatvari. Yani kendine has karma bir tarz oluşturmuş bence.
Çok teşekkürler.
Ellerine ve emeğine sağlık bahçeperim.
Matisse ,biçimi bozaraktan yeniden bir form oluşturmaya çalışır.Çalışmaktan zevk aldığı renklerle oynayarak yapmıştır.
SilBedri Rahmi de ,iHat sanatını belki de resme daha yakın görmüştür.Sonsuza gidebilen çizgiler,kıvrımlar...
Seni gördüğüm için ben de sevindim.:) Sevgilerimle.
resim en sevdiğim sanat ya ve bence sanatların en önemlisi. sora da sırasıyla müzik edebiyat dans ve tiyatro sanırım. :) bedri rahmi sevimlerini severim ben de kendisini de pek severim. ama matisse'in öğrencisiymiş ha. vays.
YanıtlaSil:)
bi ara zamanın olursa bi de, "tez yazılır" yazımı okusana.
ilgini çekebilir.
:)
Eveeett.Biyografiye bak.Tamam yeniden bakayım,atlamış olabilirim.
Silhayıır sadece sen sosyal konulara ilgi duyduğun için dedim. hepsi bu ya.
Sileğitim dünyasına uzak olmadığın için.
:)
matis ile ilgili değil ki.
:)
Hımm,tamam tamam.
Silmüthişmiş
YanıtlaSil"karadutum çatalkaram çingenem" nadir ezbere bildiğim bir şiirdir
ressam yönünü tanımak da güzel oldu
teşekkürler canım
sevgiler
Çok güzel bir yorum gerçekten. Hiç sıkılmadan hatta merakla devam ediyor insan farkına varmadan. Tebrik ederim canım. Sevgilerimle...
YanıtlaSilTeşekkür ederim.. Sevgilerimle.:)
Sil